03.Mayıs.2018, Perşembe günü eklendi
Genel / Gündem | admin yazdı

ONLİNE ALIŞVERİŞ YAPARKEN HAKLARIMIZI BİLİYOR MUYUZ ?

 Hayat koşuşturmayla geçerken online alışveriş hayat kolaylaştırıyor. Pratikliği sebebiyle internetten alışveriş yapanların sayısı giderek artmakta ve yaygınlaşmakta.

Internet üzerinde fiziki olarak yanyana gelmeden yapmış olduğumuz alışverişlerde yaşayacağımız sorunlara karşı neler yapabiliriz biliyor muyuz?

Online yapılan alışverişlerde çıkan sorunlara karşı nelere yapabileceğini veya satın almış olduğu ürünün iadesinin gerçekleşip gerçekleşmeyeceği hususunda ne yapacağını bilemeyen bir sürü insan var!

Online alışverişi yapanken yaşadıkları sorunlara karşı haklarını bilmediklerinden tüketiciler, sorunlarla karşı karşıya kalmaya devam etmektedir.

İnternet üzerinden elimizdeki telefonlarla,bilgisayar veya tabletlerle fiziki olarak yanyana gelmeden ekran görüntüsü üzerinden ürünün siparişi verip satın aldığımızda üründen memnun kalmazsak ,ürün beklediğimiz veya aldığımız gibi değilse , hasarlı veya gizli ayıplıysa ne yapacağımızı , iadesi için nasıl hareket edeceğimizi biliyor muyuz?

Evet günümüz internet devri.

Aklınızdan geçen herseyi kolaylıkla tek tikla satın alabiliyoruz.
Bu bize kolaylık sağlıyor ancak kolaylık sağlayan bu olanak karşısında hasarlı veya ayıplı bir mal için neler yapmalıyız?

Öncelikle belirtmeden geçemeyeceğim internetten alışveriş yaparken kart bilgilerinizi paylaştığınız için güvenilir sitelerden alışveriş yapmanızı öneririm.

Tüketici Kanunun ve yeni gelen E-Ticaret Yönetmeliği çerçevesinde değerlendirecek olursa tüketiciyi koruyucu nitelikte bir çok haklarımız bulunmaktadır.

Artık tüketiciyi korumak için sadece Tüketici Kanunu değil e-ticaret şirketlerine bazı zorunluluklar getirilerek tüketicinin korunması amaçlanmıştır.

Satın aldığımız mal sipariş verdiğimiz gibi gelmediyse,hasarlı veya ayıplı mal ise tüketici olarak neler yapabiliriz?

Bunların başında;

İade (Cayma) Hakkı;
Fiziken alınan ürünle yanyana gelmeyerek internet üzerinden yapılan alışverişte memnun kalmazsanız satın alınan ürünü tüketiciye ulaştığı günden itibaren 14 gün içinde herhangi bir sebep göstermeksizin iade edebilirsiniz.

Kargo Teslimatındaki Yapılabileceklerimiz;
Tüketici tarafından sürekli ve fazlaca şikayet konusu olan ve sıkıntı yaşanan sorunlardandır.
İnternet üzerinden yapmış olduğumuz alışverişte alınan ürün hasarlı gelip gelmediğinidir.ürün paketli olduğundan hasarlı olup olmadığını kargo teslimatında kargo görevlisi size ürünü teslim ederken paketi açarak kontrol etmeli hasarlı veya eksik bir ürün geldiyse teslim almayarak hasar tespit tutanağı tutularak ürünü almayabilirsiniz.
Yine kargo ile gelen ürün faturasız ise almamalısınız. İleride yaşanan sorunlarınız da yine üretici firma sizden faturanızı isteyecektir.

• Ürünün Ayıplı Mal Olması;

Yine internet üzerinden yapılan alışverişte satın alınan ürün ayıplı bir üründe olabilir.
Böyle bir durumda Tüketici Hakları gereği ayıbın ortaya çıkması halinde ayıbın ortaya çıktığı tarihten itibaren 2 yıl içinde satıcıya bildirerek zararının telafisini isteyebilir.

Ön Bilgilendirme Formu ve Mesafeli Satış Sözleşmesinin Olması;

E-ticaret yöntemiyle internet üzerinden yapmış olduğunuz alışverişlerde satıcı ön bilgilendirme ve mesafeli satıl sözleşmelerini tüketiciye sunmak zorundadır.Aksi halde Tüketici Hukukuna aykırı hareket edilmiş olunur. Ön bilgilendirme formu ve mesafeli satış sözleşmelerinde ödeme şekli ve şartları bulunduğundan önemlidir. Bu sebeple 3 yıl boyunca saklanması gerekmektedir.

• Tüketici Hakem Heyetine Başvuru;

Ayrıca bunların yanında satın almış olduğunuz ürünler ile ilgili sorun yaşadığınızda satıcı ile görüşme yapmış olmanıza rağmen çözüm bulamadıysanız ve zararınız karşılanmadıysa Tüketici Hakem Heyetine başvuru yapabilir ve zararınızla ilgili talepte bulunabilirsiniz.

Yukarıda saydıklarımızın yanında Yine internetten satın aldığınız üründe sorun çıkma ihtimaline karşı;

  • • İnternetten yaptığınız alışverişte Satıcının iletişim bilgilerini talep etme,
  • • Alınan ürünün garanti belgesi olmalı eğer satın almış olduğunuz ürünün garanti belgesi yok ise Garanti belgesi talep etme hakkına da sahipsiniz.

Online veya fiziki olarak yapılan alışverişlerde satın aldığınız ürünlerle ilgili herhangi bir sorun yaşadığınızda haklarınız olduğunu unutmayarak haklarınızn bilinçinde olmanızı ve yaşanılan sorunlar karşısında bir hukukçudan hukuki yardım alarak sorunlarınıza çözüm bulmanızı öneririm.

Sevgilerle..

Av.MAKBULE PEKŞEN
av.makbulepeksen@gmail.com

Yazar Hakkında

-

Yorum bırakın

XHTML: html etiketlerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>